ស្ទីលភាពជាអ្នកដឹកនាំ (Leadership Styles)
ស្ទីលភាពជាអ្នកដឹកនាំ មានច្រើនប្រភេទ ហើយមិនមានស្ទីលតែមួយសាកសមគ្រប់ស្ថានភាពទាំងអស់ទេ។ ខាងក្រោមជាស្ទីលសំខាន់ៗ និងការពន្យល់ឡើងវិញជាមួយឧទាហរណ៍/ចំណុចគន្លឹះ។
Tip: ចុច “លម្អិត” ដើម្បីពង្រីកមាតិកា។
ស្ទីលភាពជាអ្នកដឹកនាំទូទៅ Core
ផ្ដាច់ការ Autocratic
អ្នកដឹកនាំសម្រេចចិត្តដោយខ្លួនឯង ជាធម្មតាមិនសូវស្តាប់យោបល់ពីក្រុម ហើយគ្រប់គ្រងតឹងរ៉ឹង។
លម្អិត
- ល្អសម្រាប់ស្ថានភាពបន្ទាន់ ឬកម្លាំងពលកម្មថ្មីមិនទាន់ស្គាល់ការងារ។
- គុណវិបត្តិ៖ ខ្លះអាចបន្ថយទំនុកចិត្ត និងច្នៃប្រឌិតរបស់ក្រុម។
ប្រជាធិបតេយ្យ/អនុវត្តចូលរួម Democratic / Participative
លើកទឹកចិត្តឱ្យក្រុមចូលរួមក្នុងការសម្រេចចិត្ត តាមរយៈការស្ដាប់ និងពិភាក្សា មុនសម្រេចចិត្តចុងក្រោយ។
លម្អិត
- ជំរុញ Ownership និង Engagement ខ្ពស់។
- ប្រយ័ត្ន៖ ដំណើរការអាចយឺតបន្តិចពេលមតិយោបល់ច្រើន។
បោះបង់ចោល/ផ្ទេរការងារ Laissez-faire / Delegative
ផ្ដល់សេរីភាពខ្ពស់ដល់ក្រុមក្នុងការសម្រេចចិត្ត និងអនុវត្តការងារ អ្នកដឹកនាំផ្តល់ធនធាន និងទិសដៅទូទៅ។
លម្អិត
- សាកសមសម្រាប់ក្រុមមានជំនាញខ្ពស់ និងវិន័យខ្លួនឯង។
- ហានិភ័យ៖ ខ្វះការសម្របសម្រួល អាចបណ្តាលឱ្យច្របូកច្របល់។
ផ្លាស់ប្ដូរ Transformational
បំផុសគំនិត និងលើកទឹកចិត្តឱ្យក្រុមសម្រេចលើសពីទំនេីបលទ្ធភាព ផ្តោតលើអភិវឌ្ឍបុគ្គល និងចក្ខុវិស័យវែង។
លម្អិត
- ល្អសម្រាប់ការផ្លាស់ប្ដូរអង្គការ និងវិស័យច្នៃប្រឌិត។
- ត្រូវការការប្រាស្រ័យទាក់ទង និងគន្លឹះចក្ខុវិស័យច្បាស់។
ប្រតិបត្តិការ Transactional
ផ្តោតលើរង្វាន់ និងទណ្ឌកម្ម កំណត់គោលដៅច្បាស់ ហើយវាស់វែងលទ្ធផលតាមស្តង់ដារ។
លម្អិត
- ល្អសម្រាប់ការងារដែលមាននីតិវិធីច្បាស់ និងគោលដៅខ្លី។
- អាចកម្រិតច្នៃប្រឌិត ប្រសិនបើប្រើលើសកម្រិត។
បម្រើ Servant
ផ្តោតលើការបំពេញតំណើង/តម្រូវការរបស់សមាជិកក្រុមជាមុនសិន ជឿថាការជួយគេឱ្យរីកចម្រើននាំមកជោគជ័យរួម។
លម្អិត
- បង្កើតវប្បធម៌ទំនុកចិត្ត និងសហការល្អ។
- ត្រូវរកតុល្យភាពរវាង “បម្រើ” និង “ទិសដៅយុទ្ធសាស្ត្រ”។
ស្ថានភាព Situational
បត់បែនរបៀបដឹកនាំទៅតាមស្ថានភាព កម្រិតជំនាញ និងការប្តេជ្ញាចិត្តរបស់ក្រុម/បុគ្គល។
លម្អិត
- សមស្របសម្រាប់ក្រុមពហុជំនាញ និងបរិបទផ្លាស់ប្ដូរខ្លាំង។
- ទាមទារការវាយតម្លៃស្ថានភាពទៀងទាត់។
ស្ទីលបន្ថែមទៀត Additional
សម្របសម្រួល/គ្រូបង្វឹក Coaching
ផ្តោតលើអភិវឌ្ឍន៍បុគ្គល និងក្រុមតាមរយៈការបង្វឹក និងការណែនាំ។
លម្អិត
- ជួយសមាជិកកំណត់គោលដៅផ្ទាល់ខ្លួន និងរកដំណោះស្រាយដោយខ្លួនឯង។
- ឧទាហរណ៍៖ គ្រូបង្វឹកកីឡាដែលជួយអ្នកលេងយល់យុទ្ធសាស្ត្រ មិនមែនតែបញ្ជា។
ចក្ខុវិស័យ Visionary
បង្កើត និងទំនាក់ទំនងចក្ខុវិស័យច្បាស់សម្រាប់អនាគត ហើយបំផុសគំនិតឱ្យក្រុមដើរតាម។
លម្អិត
- សមស្របពេលមានការផ្លាស់ប្ដូរទិសដៅ ឬផលិតផលថ្មី។
- ឧទាហរណ៍៖ ស្ថាបនិកដែលឃើញរបៀបផលិតផលនឹងបម្លែងទីផ្សារ។
តស៊ូមតិ/តវ៉ា Pacesetting
កំណត់ស្តង់ដារខ្ពស់ និងដាក់គំរូល្អដោយខ្លួនឯង រំពឹងឱ្យក្រុមសម្រេចបានលឿន។
លម្អិត
- គុណសម្បត្តិ៖ ល្អសម្រាប់ក្រុមមានសមត្ថភាពខ្ពស់ ត្រូវការជំរុញ។
- គុណវិបត្តិ៖ អាចបង្កតានតឹង និងអស់កម្លាំង ប្រសិនបើអនុវត្តខុស។
សម្ព័ន្ធមិត្ត/ភ្ជាប់ទំនាក់ទំនង Affiliative
ផ្តោតលើទំនាក់ទំនងល្អ សុខដុមរមនា និងលើកស្មារតីក្រុម។
លម្អិត
- ល្អបំផុតសម្រាប់ដោះស្រាយជម្លោះ កសាងក្រុម ឬពេលក្រុមត្រូវការគាំទ្រផ្នែកសីលធម៌។
ការីយាល័យ Bureaucratic
ប្រកាន់ខ្ជាប់ច្បាប់ បទប្បញ្ញត្តិ និងនីតិវិធីច្បាស់ ការសម្រេចចិត្តផ្អែកលើគោលការណ៍ដែលមានស្រាប់។
លម្អិត
- សាកសមសម្រាប់វិស័យហានិភ័យខ្ពស់ និងត្រូវការស្តង់ដារខ្ពស់ (ឧស. ឱសថ, រដ្ឋាភិបាល)។
ចំណុចសំខាន់ដែលត្រូវចងចាំ Key Notes
- មិនមានស្ទីលល្អឥតខ្ចោះទេ — ស្ទីលនីមួយៗមានខ្លាំង/ខ្សោយផ្ទាល់ខ្លួន។
- ភាពបត់បែន គឺសំខាន់ — ប្រើស្ទីលផ្សេងៗទៅតាមស្ថានភាព ក្រុម និងគោលដៅ។
- បរិបទ ជាចម្បង — វប្បធម៌ក្រុមហ៊ុន ធម្មជាតិនៃការងារ និងកម្រិតភាពចាស់ទុំរបស់ក្រុម ប៉ះពាល់ដល់ស្ទីលសាកសម។
ចង់ឱ្យខ្ញុំបន្ថែម ប៊ូតុង Print/Save PDF ឬ Export PNG (គ្មានបណ្ណាល័យក្រៅ) សម្រាប់អត្ថបទនេះទេ?